Madarak és Fák Napja

BANILITTA-FORRÁS

A világ első Madarak és Fák Napja rendezvényt - a párizsi európai madárvédelmi egyezmény alapján - Chernel István ornitológus szervezte meg Magyarországon, 1902-ben. Az ünnep Herman Ottó közreműködésével vált hivatalossá, 1906-ban. Azóta minden évben iskolások és óvodások ezrei vesznek részt a természet szeretetére, megóvására rendezett programokon.
A mi iskolánk május 23-án, pénteken tartotta ezt a jeles napot. Osztályonként kerestük fel a Börzsöny közeli forrásait, hogy megtisztítsuk azokat.
   Osztályunknak, melyhez csatlakozott néhány nyolcadikos tanuló is, az Őzbereki-forrás jutott.

Amikor elértük a forrást, meglepődve láttuk, hogy azon bizony nincs mit rendezgetni. Tiszta a vize és a környezete is. Egy kis pihenő után akár indulhattunk volna is vissza. Ám Csurja Barbi és Mészáros Niki észrevette, hogy az út másik oldalán egy időszakos forrás, több ágból fakadva keres magának utat. Azonnal nekiláttak, hogy kiszabadítsák, és helyet biztosítsanak a felszínre törő kis erecskének. Hívás nélkül jöttek a társaik is segíteni. Előkerültek az otthonról hozott szerszámok, gumikesztyűk; a gyerekek szívvel-lélekkel dolgoztak a vízfolyás megtisztításán. Úgy tűnt, már minden munkát elvégeztek, de négy lány csak nem akarta abbahagyni az alkotást.

Kérték, hadd maradjanak, hisz annyi tennivalót látnak még itt. Az osztályok, Kriska tanár úr kíséretében hazaindultak, a lányok pedig boldogan folytatták a tereprendezést. Fáradhatatlanul, egymással tökéletesen együttműködve gondozták a nagyvilágnak e kis részét. Végül nevet is adtunk védencüknek: Banilitta-forrás, melyet Barbi, Niki, Lili és Ditta nevéből alkottunk meg.
   A jól végzett munka örömével mentünk hazafelé. Závoz-nyeregre érkezve Niki hirtelen megállt: „A szerszámokat ott hagytuk!” Megígértem, hogy este visszamegyek értük. Ott volt minden, ahol felejtettük. De nem csak a munkaeszközök maradtak ott. A gyerekek lelke is. Az esti csöndben békésen csordogálva igyekezett a vízfolyás, hogy elérje a völgyben kanyargó patakot.

Jónás Marietta
a 7. b osztály osztályfőnöke

A kedvezőtlen időjárás miatt az eredetileg tervezett időpontnál egy héttel később, május 23-án vágtunk neki a hegyoldalnak. Józsa Csaba tanár úr vezetésével reggel nyolc óra körül hagytuk magunk mögött a sulit, hogy a "Madarak és Fák Napja" alkalmából kicsit rendbe tegyük a község körüli forrásokat.
   Egyik osztály a másik után, legkisebbektől a legnagyobbakig, szerszámokkal felszerelkezve, együtt gyalogoltunk a Závoz-nyeregre vezető hosszú kaptatón, hogy megtisztítsuk, felszabadítsuk a forrásokat, és összeszedjük a környékükön fellelhető szemetet. A tanár úr minden osztályra egy-egy forrást osztott, ezért idővel elváltak útjaink. Személyes élményem, hogy a gyerekeink nagyon lelkesen vettek részt a munkában, sokan tapasztalt erdőjáróként és már rutinos forrás-takarítóként segítettek. Mi, az osztállyal, nagyjából egy-másfél óra alatt értünk a feladataink végére.
   A munka fáradalmai után egy csodálatos látnivalókat kínáló Závoz-Kőszirt túrával folytattuk, útközben több osztállyal is összetalálkoztunk. Végül velük együtt érkeztünk vissza az iskolához, valamikor dél és egy óra között.